?>

Financial Times yazdı: Türk havacılık sektörü Avrupalı rakiplerini geçiyor

Financial Times, pandemi sonrasında Türkiye'nin havacılık sektörünün hızla büyümesi ve Avrupalı rakiplerini geride bırakmasına yönelik bir haber yazdı. Yazıda Türk havayolu şirketlerinin pandemi öncesi yıla kıyasla yüzde 10 daha fazla yolcu taşıdığı vurgulandı.

Ekonomi - 8 ay önce

Dünyaca ünlü Financial Times'ın haberine göre Türkiye'nin en büyük iki havayolu şirketi yani Türk Hava Yolları ve Pegasus Havayolları geçen yıl, pandemiden önceki yıl olan 2019'a göre yüzde 10 artışla 115 milyon yolcu taşıdı. Aynı şekilde havalimanı yolcu sayılarında da Türk havalimanlarının başarısının yüksek olduğuna dikkat çekildi.

OAG veri firmasına göre geçen yıl İstanbul Havalimanı, uçuş sayıları açısından bölgenin en yoğun havalimanı olurken, Türk Hava Yolları da Ryanair ve easyJet'in ardından üçüncü en yoğun havayolu oldu.

REKLAM

Habere göre Türkiye'nin havacılık sektörünün rakiplerine göre hızlı bir şekilde genişlemesi, ülkenin Avrupa pazarında baskın bir oyuncu haline gelmesine de yol açtı. Büyüme ise; ülkedeki havayollarının ve havalimanlarının iyileştirilmiş altyapı ve filolara yatırım yapması ve salgının ardından kapasiteyi hızlı bir şekilde geri getirmesiyle ortaya çıktı.

Konuya yönelik konuşan Aviation Advocacy Danışmanı Andrew Charlton, "Türkiye, potansiyel olarak orta sınıfa dönüşebilecek ve tüm ülkeyi ileriye taşıyabilecek demografik yükselişe sahip gelişmekte olan bir ülke. Bu nedenle politika ayarları büyümeye yelken açacak" dedi.

Türk Hava Yolları, rota haritasını ve uçak filosunu genişletirken, sektör için önemli bir kapasite ölçüsü olan arz edilen Koltuk Kilometre (ASK) değerini geçen yıl 2019'a göre yaklaşık yüzde 25 artırdı. Pegasus da benzer şekilde pandemiye rağmen filosunu inşa ederek kapasitesini artırdı.

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği'ne göre, sektör genelindeki ASK, pandemi sırasında birçok taşıyıcının işten çıkarılmasıyla aynı dönemde yüzde 5,6 küçüldü. Türk Hava Yolları, Aralık ayında 200'den fazla Airbus uçağı siparişi verdikten sonra daha da genişlemeyi planlıyor. Pegasus ise önümüzdeki beş yıl içinde orta mesafe uçuşlara yönelik 68 adet tek koridorlu Airbus jetinin teslim alınmasını bekliyor.

REKLAM

İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'nda yakın zamanda ikinci bir pist açılırken, başkent Ankara ve turizm merkezi Antalya'da da genişletme çalışmaları sürüyor. Türkiye'nin hakim turizm sektörü aynı zamanda havacılık sektörü için de itici güç olmuştur. Geçen yıl rekor 54 milyar dolara ulaşan turizm gelirlerinin, zayıf para birimi sayesinde yabancı ziyaretçi sayısında güçlü bir artışla 2024'te 60 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

FactSet verilerine göre 2023 yılında Türk Hava Yolları'nın geliri neredeyse yüzde 14 artışla 21 milyar dolara yükseldi ve satış açısından ilk 10 küresel havayolu şirketi arasında yer aldı. Faiz vergisi amortismanı ve amortisman öncesi kazanç yüzde 11,7 artarak 5,5 milyar dolara yükseldi.

"AVRUPA'DA TABLO TAM TERSİ"

Türk havacılığının yükselişine karşın Batı Avrupa'da ise tam tersi bir tablo söz konusu. Bölgenin büyük ulusal havayolu grupları IAG, Air France-KLM ve Lufthansa, işlerini salgının getirdiği aksaklığa karşı dikkatli bir şekilde yeniden inşa etmesine rağmen halen 2019'a göre daha kısıtlı tarifelerle uçuyor.

Bununla beraber önde gelen havalimanları da, gürültü ve kirliliğin yerel halk üzerindeki etkisi ve artan uçuşlardan kaynaklanan karbon emisyonlarının yükselmesi nedeniyle genişleme konusunda zorluk çekiyor. Londra'daki Heathrow Havalimanı, üçüncü bir pist inşa etmek için onlarca yıldır süren mücadelelerin ardından daha küçültülmüş bir büyüme planına odaklanırken, Hollanda hükümeti Amsterdam Schiphol'deki uçuş sayısını azaltmak için baskı yapıyor.

REKLAM

2019'da açılan 11 milyar dolarlık uluslararası transit merkezi yani İstanbul Havalimanı'nın, yaklaşık 200 futbol sahası büyüklüğünde devasa bir terminale sahip olduğu belirtilirken, İstanbul'dan yaklaşık 76 milyon yolcunun geçtiği ve bu rakamın Heathrow'un 79 milyon yolcu sayısının biraz altında olduğu ifade edildi.

"BU ENDİŞE VERİCİ"

Avrupalı ​​bir havayolu yöneticisi, "Daha sıkı düzenleme, insanları daha az düzenlemenin olduğu bölgelere çekebileceğiniz anlamına geliyor" derken ismini açıklamak istemeyen bir diğer yönetici ise "Bu endişe verici. AB'de kirliliğin maliyetinin daha ucuz olduğu 2019'da bunu pek umursamadık ama şimdi 'aman tanrım' diye düşünüyoruz" diye konuştu.

Analistlere göre jeopolitik gerginliklere rağmen Avrupalı ​​havayolları, Türk havayollarının ve aktarmalar yoluyla doğu ile batıyı birbirine bağlayan Körfez'deki havayollarının büyümesini artan bir endişeyle izliyor, izlemeye de devam edecek gibi görünüyor.

Haftanın Öne Çıkanları

Son dakika haberi Fenerbahçe Alagöz namağlup şampiyon!

2024-04-18 05:05 - Spor

Bayern Münih: 1

2024-04-18 06:06 - Spor

Son dakika: İzmir'de plastik fabrikasında korkutan yangın

2024-04-18 07:06 - Gündem

Hırvatistan'da genel seçimi Hırvat Demokrat Birliği kazandı

2024-04-18 08:05 - Dünya

İşsizlik ödeneğine erişenler azalıyor

2024-04-18 08:06 - Ekonomi

Amsterdam'dan turizmle mücadele planı: Otel inşaatı yasaklandı

2024-04-18 09:05 - Dünya

TCMB Başkanı Karahan'dan dezenflasyon mesajı

2024-04-18 09:06 - Ekonomi

Küresel piyasalar karışık seyrediyor

2024-04-18 10:05 - Ekonomi

Kuzey Kıbrıs’ta Yolsuzluk Algısı Raporu, Özdenefe’ye sunuldu

2024-04-18 10:06 - Kıbrıs

Benzine zam geldi

2024-04-18 11:04 - Gündem

İlgili Haberler

Emekli politikası aylık sistemini altüst eden iktidar kapsamlı düzenlemeye uzak

05:05 - Ekonomi

Yeni yılda faturalar için kritik uyarı: Doğalgaz fiyatları yükselebilir!

18:05 - Ekonomi

Asgari Kurumlar Vergisi yükseltildi

03:05 - Ekonomi

Dünya Bankası’ndan “Kıbrıs’ta Ekonomik Yakınlaşma ve Entegrasyonun Desteklenmesi” raporu

21:05 - Ekonomi

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz: "Rezervlerimiz güçlendi, kur oynaklığı azaldı"

11:05 - Ekonomi

Günün Manşetleri

İsias Otel davasında karar açıklandı

08:06 - Gündem

UBP Milletvekili Öztürk:Suçlular en ağır şekilde cezalandırılmalı

07:06 - Kıbrıs

Başbakan Üstel: Gerekçeli karar açıklandıktan sonra istinafa başvuracağız

06:06 - Gündem

Karakaya: Mücadelemize devam edeceğiz

05:06 - Gündem

Erhürman:İstinafta olası kast ihtimali çok daha yüksek

04:06 - Kıbrıs